Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Kost/Näring/Sömn
Bild: Matcirkeln (Livsmedelsverket)

För att kunna prestera optimalt med goda resultat på såväl träningar som under matcher, ställer detta i sin tur krav på en sund kosthållning och tillräckligt med näringsintag, samt tillräckligt med sömn och sund livsstil i övrigt.

OBS! Det går inte att förvänta sig goda prestationer ute på fotbollsplanen av sitt barn, om dessa områden inte sköts ordentligt.

Det åligger således ER föräldrar, att se till att ansvara för, att ert barn sköter dessa bitar, för att på så vis kunna prestera ute på planen och må bra i övrigt såväl fysiskt som psykiskt.

OBS! Vi ställer inga krav, utan kan enbart utge rekommendationer till ER föräldrar, baserat på vedertagen vetenskaplig praxis på området ifråga.




6 måltider om dagen (Rekommendation)
frukost 
mellanmål
lunch
mellanmål
middag
kvällsmål

Mat innan träning/match
Man bör äta en större måltid, senast 2-3 timmar innan, så kroppen hinner smälta.

20 minuter innan träning rekommenderas att man tar en banan eller en macka för att få i sig snabba kolhydrater vilket ger extra ork för spelaren till träning/match. Efter match bör spelaren dricka ett glas mjölk och äta en macka eller frukt för att tillgodose den första återhämtningsprocessen.

OBS! UPPMANA ERA BARN ATT DRICKA VATTEN FÖRE, UNDER OCH EFTER TRÄNING/MATCH!!!

Sömn

En 12-åring skall sova 9-10 timmar per dygn. Inför en träning/match, är detta i synnerhet extra viktigt att beakta.


 
Huvudsponsorer